blog

De perfecte SEO blog

Written by

Seo Tools & Guides

We krijgen veel vragen over het schrijven van de perfecte SEO blog en hoe dit moet. We zullen nooit zeggen dat een blog perfect is maar als je onderstaande stappenplan aanhoudt dan komt het toch verdomde dicht in de buurt van een perfect SEO blog.

Hey hallo,

We krijgen veel vragen over het schrijven van de perfecte SEO blog en hoe dit moet. We zullen nooit zeggen dat een blog perfect is maar als je onderstaande stappenplan aanhoudt dan komt het toch verdomde dicht in de buurt van een perfect SEO blog. 

Laatste update: 11 juni 2020

Stap 1. 

De eerste stap is altijd Keyword Research!

Samen met de klant hebben we bepaald over welke onderwerpen we gaan schrijven. Wij zullen daarna onderzoek doen naar waar mensen op Googlen en gaan op zoek naar de zogenaamde long tail keywords betreffende dit onderwerp. Wil je toch toch liever zelf doen? Houd dat onze blog in de gaten, we zullen je wat tips en tricks geven in een volgende blog.

Belangrijk is dus opzoek te gaan naar long tail zoektermen. Een voorbeeld van een long tail keyword is bijvoorbeeld “SEO blogs schrijven” i.p.v. short tail “SEO”. SEO is in dit geval dus een short tail omdat de concurrentie erg groot is op dit woord en het daardoor ontzettend lastig is om te ranken voor SEO. Dan kunnen we beter een niche zoeken waarop we sneller gevonden zullen worden.

Dus stap 1: keyword research / opzoek naar niche / blog onderwerpen bedenken aan de hand van search terms. 

Stap 2. 

De tweede stap is het doel bepalen van de desbetreffende blog.  

  • Welke informatie wil je aan de lezer over brengen?
  • Wat moeten ze doen na het lezen van de blog?
  • Voor wie ga je het schrijven (wie is de doelgroep)?

Dus stap 2. doelen van de blog bepalen.

Stap 3. 

Structure Structure Structure.

De structuur van een blog is mega belangrijk! Zowel voor de vindbaarheid als voor de leesbaarheid. Waar je vroeger nog een blog ging stuffen met keywords (nu niet doen dus) moet een blog nu vooral kwalitatief en hoogwaardige content zijn. Maar dus ook prettig leesbaar.

  • Werk met titels / alinea’s / witruimte etc.

Voorbeeldstructuur:

H1 (titel)
Alinea met een intro 

H2 Subtitel 
Alinea

H2 Subtitel 
Alinea

H2 Subtitel
Alinea 

H3 Subtitel slot 
Alinea (slot)

Dus stap 3: structuur bepalen en uitschrijven.

Stap 4.


Nu de basis en de structuur staat kan het schrijven beginnen. Stiekem houdt Google van lange waardevolle content maar een blog hoeft niet altijd 5 A4 tjes te zijn. Maar zorg er wel voor dat de blog minimaal 300 woorden omvat. In de tekst probeer je altijd te linken naar bepaalde pagina’s of producten binnen de website. Zorg dan dat je het hele woord of groep woorden markeert met een linkje. Dus bijvoorbeeld:

Deze zomer is natuurlijk perfect voor een picknick tafel van eikenhout om samen met je kindje lekker buiten te eten. 

Dus stap 4: schrijven / linken.

Linken is mega belangrijk zowel intern als extern! Backlinks zijn enorm waardevol! Meer over backlinks in een volgende blog.

Stap 5. Beeld + Alt tekst. 


Maak altijd gebruik van het liefst eigen beeld (dit ook in verband met Auteursrechten!). En zorg altijd dat je de beelden alt-tekst meegeeft. Gebruik de alt-tekst om de keywords te verwerken. Zorg er ook voor dat deze keywords om de afbeelding heen staan. Dus stel de afbeelding staat tussen bepaalde alinea’s in, zorg er dan ook voor dat om deze afbeelding heen, in de lopende tekst dus, dezelfde keywords staan. Relevantie is mega belangrijk.

Dus stap 5: beeld toevoegen en alt tekst schrijven met keywords.

Stap 6.

Als het CMS van de website het toelaat dan kun je de META tekst aanpassen. Dit stukje tekst moet een korte beschrijving geven van de blog (i.c.m. keywords). Zo weet de lezer maar ook de zoekmachine (bijv. Google) waar de tekst over gaat. Als dit niet lukt pakt Google zelf een introtekst.

Dus stap 6: meta description aanpassen.

Stap 7. Share + monitor.


Zorg altijd dat je de blog zelf zo ver mogelijk het wereld wijde web op stuurt. Dus op alle socials van de klant maar het helpt ook om deze persoonlijk te delen en eventueel op andere websites te linken naar dit bericht. Hoe meer links naar dit blogbericht, hoe hoger we zullen scoren op betreffende keywords.

Verder zullen we monitoren via Google Analytics en Google Search Console hoe goed de blog het doet en of we eventueel aanpassingen moeten doen aan de blog en/of eventueel extra content moeten schrijven over betreffende onderwerpen als we nog niet hoog genoeg scoren.

Dus stap 7: delen en monitoren!  

Stap 8.

Eventueel remarketing.


SEO blogs zelf zorgen vaak niet direct voor meer conversie of sales. Maar de combinatie met een remarketing campagne is dodelijk. Dus we kunnen bijvoorbeeld mensen die lang blijven hangen op deze blogpagina (en daarmee dus sowieso geïnteresseerd zijn in deze content) advertenties op social media laten zien. Stel het is een blog over een picknicktafel dan kunnen we de mensen die lang blijven hangen op deze pagina mooie picknicktafels met korting laten zien op Instagram of Pinterest. 

Fun facts.

  • Keywords op een natuurlijke manier verwerken in de blog;
  • Blog minimaal 300 woorden;
  • Zorg dat de main keywords altijd in de eerste 60 characters zitten van de titel van de blog;
  • Zorg dat de URL keywords bevat (liefst de titel van de blog).

 

We use Cookies

We use cookies on our website to provide you with the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits.

Privacy policy