blog

6 ted talks die iedere (beginnende) ondernemer moet zien!

Written by

Startup

Iedere startende ondernemer haalt overal zijn of haar inspiratie ergens vandaan. Of het nu iets is wat je op straat tegenkomt, op Instagram hebt gezien of tijdens het kijken naar een cartoon uit de jaren 90 (that would be me).

Overal inspiratie uit halen is een van de mooiste dingen als ondernemer en kun je ontzettend veel positieve energie geven. Iedere ondernemer is als een spons om zo snel en zoveel mogelijk informatie te verzamelen om dit de volgende dag terug te knallen in je startup. Van posters tot commercials, bij alles wat de ondernemer ziet wordt het vertaald naar wat kan dit voor ons betekent en hoe past dit in bijvoorbeeld onze online marketing strategie.

Laat nou het toeval bestaan dat TED het idee ooit heeft gehad om ideeën van andere ondernemers te filmen en te delen met de rest van de wereld. Is dat ff aardig van ze.

Het motto van TED luidt niet voor niets: “ideas worth spreading”. En reken maar dat hier ideas worth spreading tussen zitten die jij weer kunt delen met jouw companen en mede ondernemers. Zonder dolle; TED talks, en dat weet jij ook, geven veel ondernemers inspiratie. Nieuwe ideeën, andere inzichten, you name it. Deze 6 talks vinden wij als team het meest inspirerend voor alle jonge ondernemers onder ons. Uiteraard zijn er veel meer video’s die je kunt kijken. Ons doel met deze blog is om jou verliefd te laten worden op dit platform en lekker overal je eigen inspiratie op te doen. Hierbij 6 talks die wij worth spreading vinden.

Neem je tijd, houdt je moleskine boekje naast je en bingewatch the shit out of it.

1. Simon Sinek – How great leaders inspire action

Op advies van mijn Coach Aline van Quik moest ik deze ted talk nog een keer kijken. Toegegeven al die “Why’s” die veel reclamebureaus bij je trachten de ontdekken kwamen ook een beetje mijn neus uit. Maar als met zoveel had Aline gelijk en moet je daar even doorheen kijken. Dan besef je hoe ontzettend belangrijk het is waarom de F je dit ook alweer allemaal doet. En geloof me, als je die why hebt gevonden fiets je toch een heel stuk lekkerder naar de kantoortje iedere ochtend.

Toegegeven, er zijn mensen die van zijn woorden houden en mensen die er gek van worden en niets mee kunnen. Maar feit is dat iedere ondernemer zijn verhaal een keer moet hebben gehoord. In deze TED Talk legt hij zijn eenvoudige maar sterke model om als leidinggevende je werknemers te inspireren en aan te zetten tot actie. Zijn model bespreekt het waarom, hoe en wat van een organisatie. Ook voor een ondernemen zonder vast personeel is dit een heerlijke video om je inspiratie uit te halen. het zet je echt even aan het denken - en dat is wat we willen.

Volgens Sinek is het namelijk niet je product of dienst waar het om gaat, maar waarom jij als ondernemer doet wat je doet - pfhoe ja dat is ff lastig. “Waarom doe ik dit in gods name ook alweer” hoor ik je denken op die dagen dat het net even allemaal de verkeerde kant op gaat met je onderneming. Nog moeilijker voor sommige, die “waarom”gaat zelfs verder dan alleen maar geld verdienen. Wanneer jij je ‘Why’ duidelijk hebt, kun je anderen (lees: klanten / companen / vrienden / je vriend of vriendin (niet geheel onbelangrijk) / werknemers / sponsors / investeerders) inspireren, meenemen en ambassadeurs maken. ‘They have to believe what you believe,’ aldus de “why-God” Sinek.

Veel merken ondersteunen zijn woorden en model. Sinek noemt in zijn verhaal onder meer Apple, Martin Luther King en de gebroeders Wright als voorbeelden, maar in Nederland is Tony’s Chocolonely één van de meest bekende voorbeelden van een bedrijf dat een sterke en duidelijke ‘Why’ heeft. Genoeg geluld, check it out en go! Go find your Why!

PS het is niet erg als je m niet meteen vindt hoor. Heeft mij ook 5 jaar van mn leven gekost ;)

2. Emily Esfahani Smith – There’s more to life than being happy

Emily Esfahani Smith heeft naast een prachtige naam ook nog het idee dat we allemaal het verkeerde doel nastreven - nou moe. Iedereen wil namelijk gelukkig zijn (duh). ‘De maatschappij is geobsedeerd door geluk’, aldus Smith. Volgens haar moet een betekenisvol leven juist ons doel zijn. ‘Zoeken naar betekenis geeft veel meer voldoening dan het najagen van geluk’, zegt de Iraans-Amerikaanse schrijfster. ‘Geluk komt en gaat, maar zingeving in het leven hebben geeft je iets om je aan vast te houden.’

Zelf ging ze op zoek naar geluk. Het gaf haar geen tevreden gevoel. Integendeel, ze werd er angstig en depressief van. We hebben enorme hoeveelheden tijd en middelen ter beschikking om gelukkiger te worden, maar toch komen depressies steeds vaker voor en stijgt wereldwijd het zelfmoordcijfer.

Het najagen en overschatten van succes kan mensen ongelukkig maken. En dat doet betekenis geven aan het leven, dingen doen die verder gaan dan jezelf, zeker niet. Haar TED Talk was een vervolg op haar succesvolle boek “De kracht van betekenis: hoe zin te geven aan je leven”, waarin ze aan de hand van vier pijlers laat zien hoe we een zinvol leven kunnen leiden. Waarom we deze Ted Talk met je willen delen heeft misschien wel te maken met de hierboven genoede Ted Talk van onze vriend Simon. Je zult uiteindelijk op zoek moeten gaan naar het doel van ondernemen. Waarom doe ik dit. Wat is mijn doel. En wanneer is het goed. En vooral dat laatste is ontzettend belangrijk. Zo lekker je te genieten van het ondernemerschap en ben je niet alleen mar gejaagd op succes maar geniet je ook nog een beetje van de weg naar het succes.

3. Seth Godin – How to get your ideas to spread

Mijn vader zei vroeger altijd dat wanneer een idee goed is het zich vanzelf verkoopt. Als het idee klopt komt het succes vanzelf. Ik, toen nog midden in de serie MAd men en dus een marketing man in wording, was het hier natuurlijk niet mee eens. En gelukkig kwam ik een tedtalk tegen van Seth Godin die het helemaal met mij eens was. Of ik met hem. Doet er niet toe.

Seth Godin zegt dat wanneer je jouw idee ook echt succesvol wil maken, het niet zozeer om het idee zelf gaat. Nee, het gaat volgens hem om de manier waarop het idee gepresenteerd wordt - halleluja (dacht ik toen). Adverteren via de televisie? ‘Werkt niet meer’, aldus Godin. Mensen hebben te veel keuzes en te weinig tijd om hier echt iets mee te doen. De manier om opgemerkt te worden, is om opmerkelijk en anders te zijn dan het gewone dat iedereen doet. Zo makkelijk kan het zijn (haha)

All jokes aside, Godin gaat in op de originaliteit van ideeën en waarom welke ideeën wel succes zijn en waarom anderen niet. Je idee lukraak presenteren aan iedereen die het wil horen, dat gaat je niet verder helpen. Maar door het te vertellen aan een niche: early adopters of de zogenoemde nerds. Zij willen echt luisteren en willen graag iets nieuws proberen of hun vriendenkring er over vertellen. Dus wanneer je jouw idee tegenover hen uitspreekt, heb je een kans dat zij jouw idee gaan verspreiden. Ga op zoek naar je niche! Vertel het hen. Vertel hen waarom jouw idee zo goed is en het gaat zich vanzelf verspreiden.

Nu alleen nog een goed idee…

4. Sir Ken Robinson: Do schools kill creativity?

Wij, als creatief advertentiebureau, vinden het ontzettend belangrijk om je creativiteit te stimuleren. Maar ook een opleiding is van groot belang. In de TED Talk van Sir Ken Robinson verteld hij dat de huidige onderwijssystemen niet in balans zijn. Volgens hem ondermijnen de huidige systemen de creativiteit van kinderen. Terwijl we creativiteit juist moeten omarmen en koesteren.

Hij noemt een voorbeeld van een klein schoolmeisje die God aan het tekenen is. Als haar leraar zegt dat niemand weet hoe God eruit ziet, zegt het meisje: ‘Als ik klaar ben, dan weten we het wel.’

Een kort voorbeeld, maar veelzeggend. Kinderen zijn niet bang om fouten te maken. Ze proberen van alles. Gedurende hun schoolperiode worden ze vervolgens opgeleid, volgens hem, tot niet-kunstenaars.

Zijn verhaal is breder te trekken. Niet alleen het systeem in het onderwijs, maar ons gehele systeem lijkt zo te zijn ingericht dat creativiteit niet gestimuleerd wordt. Robinson zegt dat we niet het beste uit mensen halen, omdat we worden opgeleid tot goede werknemers in plaats van creatieve denkers.

Een Talk die ook ondernemers laat nadenken. Creativiteit is belangrijk voor ondernemers. Hoe zit dat bij jou? En hoe haal jij het beste uit mensen? Kijk eens naar je eigen systeem, naar het systeem van jouw organisatie. En geef jij jezelf de ruimte om je creatieve geest te blijven stimuleren? #staycreative

5. Anjan Chatterjee - how your brain decides what is beautiful.

Wij, en alle partners waarmee wij samenwerken, hebben altijd 1 ding in gemeen. Wij willen mooie dingen maken. Als je al eens eerder op onze site bent geweest en de content hebt gelezen dat weet je dat wat wij het belangrijkst vinden is dat we iets maken of de wereld insturen dat ons zelf raakt. Dat het mooi vinden. Altijd als ik samen met Joost, onze vaste developer, een offerte bespreek van een nieuwe custom website, zijn we het altijd heel snel ergens over eens. Als we samen vinden dat we iets moois mogen maken zijn we het vaak al snel eens over de offerte en of we de opdracht aannemen. En tot nu toe alle vaste partners die bij Omelette Du Fromage blijven hangen delen deze visie. We willen iets moois neerzetten en kiezen dit boven al het andere.

Ja maar wat is mooi. Hoor ik je al denken. Daar heb ik zelf ook geen antwoord op maar Anjan Chatterjee heeft een prachtige TED talk gemaakt om dit de definitie van “beauty” te definiëren. Een ontzettend interessant verhaal over waarom ons brein het ene wel mooi vindt en het ander niet. Snap je daarna ook weer waarom wij mooie dingen willen maken ;)

6. Steve jobs - how to live life before you die.

En last but not least een prachtig verhaal van Steve Jobs. Je kunt vinden van Apple, of deze man wat je wilt. Ook ik ben ooit op een Apple computer begonnen omdat ik het mooi vond staan in het kantoor en omdat ieder marketingbureau werkt op een Apple dus ik ook (nu wil ik uiteraard niet meer anders). Zijn verhaal, waarin hij uitgebreid stilstaat bij de kansen en tegenslagen in het leven, is ontzettend inspirerend en nog altijd ontzettend relevant. En voordat je je afvraagt of het met een pak melk is gefilmd - ja het is een oudje maar nog altijd ontzettend inspirerend!