blog

How-to Pinterest Marketing: voor de starters

Written by

Startup Tools & Guides Marketing

Na het lezen van deze blog weet je alles over de know-hows van Pinterest Marketing in 2022. Hoe tof is dat? Omelette Du Fromage is een creative advertisement agency. Gespecialiseerde creatievelingen met een passie voor het creëren en adverteren van content. We nemen je graag mee in Pinterest Marketing om je wat bij te leren!

Pinterest Marketing

Laten we allereerst Pinterest als platform induiken! Het platform is namelijk voor sommige bedrijven nog onbekend terrein. Er wordt op het moment eerder geïnvesteerd in sociale mediakanalen als Instagram, Facebook en LinkedIn. Toch valt er op Pinterest – met haar 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers – veel te halen met een strakke marketingstrategie.

Waar het bij Pinterest allemaal om draait, is het beeld. Door het creëren van inspirerende content kun je de Pinterest gebruiker overtuigen om jouw website te bekijken en dit kan uiteindelijk leiden tot conversie!

Zo vergroot je zowel je naamsbekendheid als de kans dat deze bezoekers een aankoop bij je doen. Pinterest marketing is dus voordelig voor het verhogen van organisch verkeer naar jouw website – en dat slechts met één pin! Verder is het toffe aan Pinterest dat haar gebruikers vaak zich nog in de oriëntatiefase bevinden wanneer zij een zoekopdracht starten. Zij gaan dus blanco de marketingfunnel in.

Het Pinterest algoritme

Om de werkwijze van Pinterest beter te begrijpen, is het van belang om het algoritme ervan te verstaan. Laten we dit maar eens doorspitten!

Het algoritme van Pinterest is eenvoudig uit te leggen: Pinterest kijkt grondig naar data. Door de pins die een gebruiker opslaat en de repins die worden gemaakt, weet Pinterest welke content de gebruiker graag wil zien. Op deze manier laat Pinterest gelijksoortige content op de startpagina zien waarvan de engagement en het verkeer groot is.

Pinterest wil bedrijven aanmoedigen om diverse content te maken. Een belangrijke insight is dan ook dat je eerder op de startpagina komt wanneer je pins van je producten plaatst. Zeker voordelig om deze content in jouw strategie toe te passen!

Pinterest vs. andere platforms

Elk platform vergt een andere strategie. Daarom hebben we voor jou Pinterest vergeleken met andere platforms om nóg meer inzichten te verkrijgen.

Hoe lang is een post op Pinterest houdbaar?

Een post op Pinterest is een stuk langer houdbaar dan op andere platforms. Zo verdwijnt je post op platforms zoals Facebook en Instagram al snel tussen de menigte. Waar een Instagram-post gemiddeld acht minuten houdbaar is, is dat voor een pin maar liefst vier maanden. Doordat andere gebruikers jouw content (re)pinnen kan een pin na één jaar nog voor verkeer naar je website zorgen en dat is toch écht wat je wil: de return on investment is dus groots.

Pinterest: een minder sociaal platform

Sociale platforms als Facebook en Instagram zijn voornamelijk bedoeld om gebruikers met elkaar te verbinden. Echter, dit is bij Pinterest niet het geval. Bij Pinterest staat de gebruiker niet centraal, maar de content. Het belangrijkste doel bij Pinterest is dan ook om zoveel mogelijk gebruikers te inspireren, (wat uiteindelijk kan leiden tot websitebezoek).

Volgers

Zoals uit de blog al is gebleken, is bij Pinterest het engagement (het pinnen en repinnen van content) heel belangrijk. Het is hierom dan ook van belang om als bedrijf te weten wat de Pinterestgebruikers binnen jouw branche willen zien. Door veel gebruikers te volgen die lijken op jouw ‘ideale’ klant, weet je direct welke content goed presteert bij je doelgroep.

Branche en doelgroepen

Om te achterhalen of Pinterest marketing een goede marketingstrategie is voor jouw bedrijf, zal er in dit hoofdstuk dieper worden ingegaan op de branches en doelgroepen.

Welke doelgroep zit het meeste op Pinterest?

We beginnen met een belangrijke insight wat betreft dit onderwerp: meer dan 60% van alle gebruikers op Pinterest is vrouw. Pinterest is dus zeer aantrekkelijk voor branches waar voornamelijk vrouwen onder de zogenoemde ‘ideale’ klant vallen.

Bovendien gebruikt 89% van de Pinterestgebruikers het platform om inspiratie op te doen voor het shoppen. Voor de detailhandel is Pinterest daarom zeker een raakschot.

Pinterest 2022: populaire categorieën

Vrouwen zoeken vooral naar pins binnen de volgende branches:

  • Doe-het-zelf
  • Eten & drinken
  • Interieur
  • Damesmode
  • Trouwen (bekijk: Abrazi)
  • Haar & beauty

Mannen zoeken vooral naar pins binnen de volgende branches:

  • Gezondheid & Fitness
  • Architectuur
  • Tuinieren
  • Dieren

Door alle beelden op Pinterest dient het platform als een gratis digitale etalage. Pinterest is dus vooral interessant voor de volgende branches:

  • De detailhandel
  • Interieurdesign
  • Eten & drinken

Maar goed opgelet: ook wanneer jouw onderneming niet direct onder de bovengenoemde branches valt, kun je voordeel trekken van Pinterest SEO! Zo kun je informatieve pins, bruikbare tips of iets dergelijks delen, wanneer je bijvoorbeeld een dienst in plaats van een product verkoopt.

Pinterest Advertising

Naast het plaatsen van content in de hoop op organisch verkeer, kan je als bedrijf ook Pinterest advertising inzetten. Vergeleken met andere platformen kosten deze advertenties minder geld, doordat nog weinig bedrijven afweten van de voordelen hiervan. Denk je dat dit iets is voor jouw merk of product? Dan krijgt Omelette Du Fromage dat wel gefixt. Laat vooral iets van je horen!

Check de nieuwste Pinterest tools van 2022.

We use Cookies

We use cookies on our website to provide you with the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits.

Privacy policy